قائم مقام بانک مرکزی نقش مسکن در رشد اقتصادی را تشریح کرد

یزدفردا "قائم مقام بانک مرکزی : بانک مرکزی همواره برای ثبات قیمت‌ها تلاش می‌کند؛سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوار 25 درصد است واگر گران شود سهم خود را در نرخ تورم نشان می‌دهد؛ 70 هزار میلیارد ریال خط اعتباری برای اجرای طرح مسکن مهر در نظر گرفته‌ شد.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان این که بانک مرکزی همواره برای ثبات قیمت‌ها تلاش می‌کند، خاطرنشان کرد: سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوار 25 درصد است واگر گران شود سهم خود را در نرخ تورم نشان می‌دهد.

به گزارش یزدفردا  به نقل از ایسنا ،سید حمید پورمحمدی،قائم مقام بانک مرکزی، در دومین همایش تامین مالی مسکن با اشاره به این که مسکن کالایی اقتصادی و با ویژگی‌های منحصر به فرد است، تصریح کرد: مسکن سهم بالایی در سبد هزینه‌های خانوار دارد و به دلیل وثیقه‌پذیر بودن تهیه آن نیاز به کمک مالی دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که تامین مسکن مردم نیاز به همگامی نظامات پولی و بانکی دارد، خاطر نشان کرد: امکان تهیه مسکن برای مردم سخت است و بانک مرکزی به این امر توجه ویژه‌ای دارد.

پورمحمدی با بیان این‌که رونق تولید در بخش مسکن می‌تواند موتور محرکه اقتصاد باشد، تصریح کرد: ‌با رشد تولید مسکن می‌توانیم بخشی از رشد اقتصادی را رقم بزنیم.

وی با بیان این‌که بانک مرکزی به اعتبار مسکن مهر در سبد خانوار سعی می‌کند از سفته‌بازی در این بخش جلوگیری کند، خاطر نشان کرد: نماد این سفته بازی در سال 2007 در اقتصاد دنیا مشاهده کردیم.

پورمحمدی با اشاره به این که سفته‌بازی در بخش مسکن سایر بخش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد:‌ افزایش قیمت مسکن باعث کاهش رفاه خانوار و همچنین کاهش پس انداز می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به عدالت اجتماعی تصریح کرد:‌ مسکن یک نیاز برای کلیه افراد جامعه است.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به شکل گیری طرح مسکن مهر در جهت تحقق عدالت اجتماعی در بخش مسکن تصریح کرد: 70 هزار میلیارد ریال خط اعتباری برای اجرای طرح مسکن مهر در نظر گرفته‌ شد.

پورمحمدی با بیان این‌که بانک مسکن طرح مسکن مهر را با هدف عدالت اجتماعی و جلوگیری از سفته‌بازی حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد:‌ در این راستا بانک مرکزی اجازه انتشار70 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را به بانک مسکن داد که تاکنون 23 هزار میلیارد از این اوراق منتشر شده است.

وی با بیان این که نتیجه این سیاست‌گذاری‌ها در آمارهای کلان بانک مرکزی نمایان است، اضافه کرد: تا پایان مهر ماه با 11.5 درصد رشد در پرداخت تسهیلات روبرو شدیم که در بخش مسکن به تنهایی ، این میزان 27.9 درصد است.

وی با تاکید بر توجه بانک مسکن به تولید مسکن خاطر نشان کرد: در قانون برنامه پنجم که مراحل پایانی تصویب را می‌گذراند سه عقد جدید به مجموعه‌ی عقود بانکی اضافه می‌شود.

پورمحمدی مرابحه (روش تامین مالی کوتاه مدت)، خرید دین و استصناع را از این عقود دانست و خاطر نشان کرد:‌ با اجرای عقد مرابحه برای اولین بار تحرک جدی در بخش خدمات رخ می‌دهد و همچنین سرمایه در گردش واحدهای پولی براثر به کارگیری این عقد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: به رقم چالشی بودن عقد خرید دین فقهای شورای نگهبان این دین را تصویب کردند که در ساماندهی میزان بدهی واحدهای تولیدی بسیار موثر است.

وی با اشاره به این‌که عقد استصناع نیز به بخش‌های تولیدی کمک می کند،تصریح کرد:‌یکی از جهت‌گیری‌های جدی بانک مرکزی مدیریت نقدینگی بانک‌های کشور است.

قائم مقام بانک مرکزی گفت:‌ در این راستا ابزارهایی استفاده شده تا میزان کسری منابع بانکی فراهم و از خواب سرمایه ها اجتناب شود تا کارایی نظام بانکی افزایش یابد.

پورمحمدی با بیان این‌که از انواع اوراق مالی جدید 14 نوع در دستور کار قرار گرفته که در سال آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد تصریح کرد: اگرچه در سالهای گذشته نهادهای پولی در اولویت بودند اما از این پس ابزارهای پولی در اولویت خواهند بود.

وی در پایان بر حمایت صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی تاکید و خاطر نشان کرد: برنامه‌هایی برای حمایت از بخش‌های مختلف تولیدی نهایی شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا